Dag iedereen!
Deze week ben ik met alle derdejaars naar Dworp gegaan op creastage. Hieronder een kort verloop en mijn bevindingen van de activiteiten.
Dag 1:
De eerste dag hebben we al een voorstelling gezien: Barbie-rama door theater Tieret. Bij deze voorstelling ging het over de sprookjessprokkelaar. Poppenspeler Vik Noens zorgde voor een zeer mooie voorstelling. Hij vertelde over 1001 barbies (als moeder, dochter en prinsesaller sprookjes) en één Ken.
Vik zorgde voor de nodige humor door zijn manier van lopen, intonatie, mimiek. Zelf vond ik het een zeer goede voorstelling, dus zal dit voor de kinderen nog beter geweest zijn! Aan de reacties van de leerlingen te zien (en te horen) vonden ze het zeer leuk, ze konden er niet over zwijgen!
In de middag hebben we een workshop gekregen, ook door theater Tieret. Hier heeft Steven Van Peteghem nog enkele belangrijke tips gegeven over poppen. vb. hoe je emoties uitbeeld, de manier van bekken, hoe je moet lopen met een pop, de houding van je pop, enz. Zelf hebben we ook een klein stuk met de poppe gespeeld in groepjes van 5 à 6 personen.
De avondactiviteit vond ik minder. We hadden vooraf geen informatie gekregen over de bedoeling van de voorstelling. Ik vond het wel interessant, maar had ik geweten dat het ging om de muzische prikkels rond poppen, zou ik er heel anders naar gekeken hebben. Maar ik heb er wel wat van geleerd, vb. dat je van allerlei materiaal poppen kan maken (een zadel met lichten, papier, ...).
Dag 2:
De tweede dag begon een beetje onzeker voor mij. 's Morgens kregen we te horen dat we een workshop moesten voorbereiden voor kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar. Dan pas wisten we wat het onderwerp moest zijn: poppen met een link naar de voorstelling Barbie-rama. Maar toen we met onze groep samen kwamen om te overleggen, had ik er een beter gevoel bij. Al snel hadden we ons verdeeld in drie kleinere groepen waarbij iedereen zijn eigen ding kon doen. Onze workshops waren als volgt ingedeeld: Eén workshop ging over de techniek van het bekken. Een ander workshop behandelde muziek bij het poppenspel. En de derde workshop, waarin ikzelf zat, ging over het maken van poppen. We hebben hierbij poppen gemaakt uit papier, waarbij je de techniek van het bekken kon toepassen. De hele dag hebben we hieraan gewerkt, om alles voor te bereiden. De samenwerking verliep zeer goed!
Ook 's middags hebben we verder gewerkt aan de voorbereidingen. Aangezien alles goed verliep, was iedereen klaar en hebben we nog een namiddag activiteit gehad.Hierbij moesten we in groep een opdracht uivoeren bij de lectoren die zich ergens op het domein bevonden (natuurlijk muzische opdrachten zoals een geluid maken voor een monster, een beweging, muziek, schmink dat bij monsters hoort, enz.). Wanneer een opdracht was voltooid, kregen we een ingrediënt om tiramisu te maken. Na de afloop hadden we tijd gekregen om de tiramisu klaar te maken en natuurlijk om ze op te eten! Zelf heb ik er niet van gegeten, maar ik ben ervan overtuigd dat het lekker was!
Als avondactiviteit was er de Muzikwiz. Deze quiz bestond uit verschillende rondes, natuurlijk met alle muzische domeinen: media, muziek, beeld, ...
De groepen werden ingedeeld door de foto's van alle studenten te projecteren. Elke keer werd er een foto getoond en was er een groepje gemaakt. Spijtig genoeg was mijn foto niet aanwezig, dus ben ik bij de laatste groep aangesloten. uiteindelijk heb ik er eens goed mee gelachen!
Dag 3:
Deze dag waren er de workshop die we de dag voordien hadden voorbereid. We kregen drie verschillende groepen en telkens maakten we poppen uit papier. De kinderen waren zeer enthousiast en hebben mooie poppen gemaakt. Ze waren ook zeer blij met de activiteit en wilden vorig jaar al zeker terug komen naar Dworp (ook al zullen wij er waarschijnlijk niet meer bij zijn)... Na de middag mochten we met een groep kinderen een toonmoment voorbereiden. Spijtig genoeg hadden we hier niet zo veel tijd voor, waardoor er weinig geoefend werd. Maar de leerlingen hadden zeer toffe ideeën en onderwerpen. Ik ben zeer fier op de groep die wij hadden! Ze hadden zoveel inspiratie en er werd zeer goed samengewerkt!
In de namiddag was er de workshop van media. Hier moesten we een clipje maken bij een bestaand lied. Elke, Linsey en ik kozen voor The Police: 'Every breath you take'. Met de iPad maakten we een liefdesverhaal waarbij de geliefden uit elkaar gingen en de ene vrouw een stalkster was. Met enkele functies op de iPad konden we er tekst in verwerken en overgangen tussen de verschillende scènes. Deze activiteit was zeker top!
De avondactiviteit was super! Hierbij was er de uitreiking van de awards van muzische domeinen. Er werden awards uitgereikt aan verschillende studenten! Na de uitreiking volgde er een grote verrassing voor mevrouw Ivens! We hadden met de lectoren een grote vlieger gemaakt met daaraan kaartjes van alle studenten. De jongens hadden nog een dansje voorbereid en tenslotte danste iedereen mee op het lies 'Afscheid nemen bestaat niet' van Marco Borsato. Mevrouw Ivens: we zullen je missen!
De avond werd verder gezet in de bar tot laat in de nacht...
Dag 4:
's Morgens werden de workshops met de kinderen geëvalueerd. in onze groep werd dit gedaan aan de hand van tekeningen: iedereen moest een tekening maken over het verloop van de dag en de muzische activiteiten die er in verwerkt waren.
Nadien volgde er nog een workshop, voor mij was dit beeld. Hierbij heb ik enkele voorwerpen gefrot met houtskool ter herinnering aan Dworp.
Ik heb in Dworp nog enorm veel bijgeleerd. Deze vier dagen zal ik nooit vergeten!
Dank u wel iedereen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten